Picknick

Söndagen började bra. När klockan ringde klockan 8 såg det ut så här från sovrumsfönstret:



SOL!! Men det varade inte länge. Efter ett par timmar kom molnen och regnet. Så istället för picknick i parken fick det bli kalas hemma.


Tur att det fanns en söndagsöppen affär i vårt kvarter annars hade det inte blivit någon pastiera. Jag hade gärnat delat med mig av receptet men tyvärr har jag fått veta att det är hemligt. Varje napolitansk husmor har sitt eget recept som är anpassat efter familjens smak; vissa har i mer citron, vissa mer kanel, vissa något annat. Fabio använder sin mammas recept och jag ska helst inte lägga mig i tillredningen. En gång föreslog jag att han kunde ha i lite mer kanel, men det gick inte, då skulle det inte bli "rätt" smak. Men jag kan avslöja vilka ingredienser som ingår: En pajdeg som fylls med en röra av ricotta, ägg, kanderade apelsin- och cederskal, rivet citronskal, kanel, smör, mjölk samt apelsinblomextrakt. Det är egentligen en traditionell påsktårta men hemma hos oss är det Fabios traditionella födelsedagstårta.


Aperitivo med de först anlända gästerna.


Efter maten plockades gitarren fram och det sjöngs napolitanska sånger.


Tanti auguri a te!


Alla XX ljusen fick inte plats på tårtan, men de 8 som fick plats lyckades Fabio blåsa ut i en blås. Utan att florsockret blåste upp.





Kommentarer
Postat av: Fabio

A perfect birthday with the perfect woman on my side

;-)

2008-07-22 @ 20:33:22
Postat av: Marlene

Always on your side!

2008-07-22 @ 21:29:28
URL: http://fragolina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0