Förberedelser

Fredag. Förberedelserna inför kvällens flyttkalas har börjat. Jag har många moment på gång samtidigt men det är det som är roligt. Nu har jag bullarna på jäsning. Peston står färdig i kylen. Här nedan har jag satt in lite bilder från de olika momenten.




Bulldegen. Bullarna som jag gör här i Belgien blir inte riktigt som hemma i Sverige. Antar att det är jästen som är annorlunda. Mjölet har faktiskt inte riktigt samma konsistens som svenskt mjöl heller. Vet inte om det kan påverka degen. Förmodligen. Jästen utgör ett av mina större bryderier faktiskt sen jag flyttade hit. Den säljs i små kubpaket precis som hemma i Sverige. Och man hittar den i kyldisken där mjölk och smör mm står. Så inga konstigheter där. Konstigt däremot är att paketen väger 42 gram. Hemma väger ett paket 50 gram. Jämnt och bra. Jag bakar en bullsats på 5 dl mjölk med ett 42 grams paket så det blir inte fel för att det är lite mindre jäst i degen. Jag tycker bara det är så konstigt hur man kan få för sig att göra såna udda paket. Fast en belgare som kommer till Sverige och ska baka sin Tarte Traditionnelle à la Grandmère tänker kanske likadant: "Dessa svenskar är väl för konstiga, hur kan de ha 50 grams jästpaket? För att göra en enkel Tarte behöver man ju bara 42 gram. Hur sjutton tänker de???" Man utgår lätt från att det man själv är van vid är det rättaste av alla sätt.



Utbak.


Bullar klara för jäsning.


Här gör jag peston. Jag blandar basilika, mynta, timjan, origano, persilja,
salvia, vitlök, parmesan, pecorino, pinjenötter och olivolja. Blir lite annorlunda
smak eftersom jag blandar olika örter. Lite piffigare än vanlig traditionell
pesto.


Kaffepaus!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0