Så dumt!

Hej igen!

Rainy wednesday.... Det är fasiken alltså, jag tyckte att somrarna i Sverige var osäkra, regn och 13 grader som standard, men hade man tur ett år sa fick man några veckors sol ändå. Men här har jag aldrig varit med om nåt liknande. Det regnar varje dag!!! Ofta när jag vaknar på morgonen skiner solen in genom fönstret och jag tänker "Äntligen en solig sommardag". Så går jag upp och äter frukost och ser hur det blir mörkare och mörkare på himlen, och sen kommer regnet. Hur sjutton ska man orka med hösten och vintern när man inte får någon solinjektion? TUR att vi ska till Italien i augusti. Där har de solgaranti. Så mycket garanti att man börjar längta efter regn och rusk igen.... Men i år ska jag inte klaga!!

Jag läste ut en bok igår. Mia Törnbloms "Så dumt". En fantastiskt intressant bok. Jag tänkte att jag kanske inte skulle ha så mycket att relatera till i den eftersom hon skriver om sitt drogmissbruk och eftersom jag inte har de problemen så kanske jag inte skulle förstå. Men jag förstod. Jag sträckläste den, grät och skrattade om vartannat. Och fick den där känslan att man inte vill läsa så fort för man vill inte att boken ska ta slut. Mia skriver i boken om hur hon tänkte, hur hon ljög för sig själv och andra, hur hon förträngde saker, hur hon svek och hur hon förstörde sitt liv och andras. Men boken handlar inte främst om drogmissbruk. Och det är det som gör den så intressant. Boken handlar om hur lätt det är att förneka saker som är jobbiga, sopa under mattan, rättfärdiga fel agerande och lura sig själv. Och förlora alldeles för mycket tid. Mia hade tur som klarade sig. Hon fick naturligtvis professionell hjälp, men hon hade inte klarat sig om hon inte hade varit så stark och bestämd själv. Hon VILLE ta sig ur eländet. Hon trodde på sig själv. Hon bestämde sig för att sluta ljuga för sig själv och så började hon plocka ur liken ifrån garderoben ett efter ett.

Boken handlar också mycket om självkänsla. Jag har även läst Mias bok "Självkänsla nu" och jag förstår nu hur hon kom in på det där med självkänsla och att hennes på egen hand utarbetade teorier och metoder för att höja sin självkänsla var en förutsättning för att hon skulle klara sig ur sitt missbruk. Det är stor skillnad på självkänsla och självförtroende. Jag tror att många som har starkt självförtroende döljer med modiga handlingar en egentligen svag självkänsla. Starkt självförtroende är något som man kan klä på sig. Man kan tränga undan rädslan för att misslyckas och utmana sig själv och kasta sig ut. Lyckas man mår man bra. Men har man en svag självkänsla innerst inne så håller man den i schack bara så länge som man lyckas med saker och ting, så länge man har vind i seglen. Minsta motgång så rasar allt.

Sommartips: Läs "Så dumt". Själv ska jag börja fundera över mitt eget värde. I vilka situationer gör jag saker för att jag vill bli omtyckt och uppskattad och i vilka situationer gör jag saker för att jag verkligen vill göra dem?

A`+

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0