Flyttkalas

Måste börja planera för morgondagens middag. När vi flyttade i mars fick vi hjälp av några snälla kompisar som hjälpte till att tömma våra gamla lägenheter, bära kartonger och möbler, montera IKEA-möbler... Vi ville givetvis bjuda på middag som tack för hjälpen men tiden har runnit iväg och den gången vi föreslog ett datum så var de flesta bortresta. Nu är vi i mitten av juli och fyra månader har gått sedan flytten.... Men imorgon ska vi iallafall ha flyttkalas!

Jag ska laga middag till fyra stora starka karlar. Hmmm vad ska jag hitta på.... Vore det svenska muskelknuttar hade jag kanske satsat på något skogshuggaraktigt. Kött. Potatisgratäng. Rabarberpaj. Men av mina flyttgubbar är tre italienare och en ecuadorian. Så jag tänkte att det får bli något mer sydländskt. Med något litet svenskt inslag tror jag.

Pizza. Ja, de är ju italienare....
Farfalle al pesto di mille erbe (tusenörtspesto, dvs basilika, mynta, origano, salvia, timjan och persilja)
Kanelbullar

Men hur ska jag få den stackars ecuadorianen att känna sig hemma....?? Visserligen känner han väl till (och är väldigt förtjust i) italiensk culinaria, men kanske något litet inslag.... hmm. Är mojito ecuadorianskt? Eller kommer det från Mexiko, Cuba....?? Måste nog kolla upp det....

Om jag ska hinna med allt så är det nog bäst jag sätter igång nu...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0