Söndagsbrunch

Idag kom Dagmar, Alberto och Daniel på brunch hos oss. Jag lagade zucchiniplättar, bönsallad och bruschette med tre olika toppings: tomat, rökt lax och trattkantareller. Det är rätt ovanligt att hitta trattkantareller i affärer här söder om Skandinavien, så jag blev givetvis lycklig när jag hittade dem häromdagen!

Zucchiniplättar
2 medelstora zucchine, rivna
3 ägg
2 charlottenlökar, finhackade
1 vitlök, finhackad
några mynta- och korianderblad, strimlade
1/2-1 dl mjöl
1/2-1 dl ströbröd
salt, peppar
1 dl riven parmesan
olja till stekning

Blanda allt i en skål. Ta den större mängden mjöl och ströbröd om zucchinan är vattnig. Klicka ut små plättar i stekpanna och stek på svag värme tills de får fin färg.

Här rensar jag kantarellerna. De luktade skog. Barndomsminnen.

Tre sorters bruschetta

Rostat bröd, olivolja, smör (italienare vill ha smör till rökt lax, jag föredrar dock att ringla olivolja över), ev vitlök att gnida in brödet med.

1) Tomatbruschetta
små körsbärs- eller plommontomater
smulad origano (helst den som man köper i knippen på marknaden i Napoli, men i brist på den lyxvaran får man ta origano på burk.....)
olivolja
salt, peppar

2) Svampbruschetta
trattkantareller
1 vitlöksklyfta, grovhackad
salt, peppar
smör att steka i (ja jag stekte i smör. Faktiskt!)

3) Laxbruschetta
rökt lax
dillkvistar

Bönsallad
1 burk borlottibönor
1/2 purjolök
1 hackad tomat
strimlade myntablad
salt, peppar
olivolja

Efter brunchen lekte vi lite:

De vuxna pratar och pratar och pratar.....

Här får jag en mysstund med Daniel i knät:

Kommentarer
Postat av: Fabio

What a day!

and what a cook!

2008-10-14 @ 12:43:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0