Chocolate cookies




Doften som finns just hu hemma hos oss känns inte här på bloggen, men de flesta kan föreställa sig hur det luktar när man precis har gräddat chokladkakor...

Dessa kreationer ska jag bjuda mina franska kurskompisar på imorgon. Det är ju Valentin på lördag så jag tänkte det kunde vara trevligt med något gott medan vi tragglar våra verb. (Sanningen är att jag ska hålla ett litet föredrag imorgon och eftersom jag inte kommer kunna låta bli att läsa innantill så tänkte jag att de kanske har överseende med det om jag bjuder på kakor ;) )

Här är receptet på 16 stora eller 24 lite mindre cookies (jag gjorde 24 st, de blev rätt stora ändå):

3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 ägg
4 dl farinsocker
0,5 dl vitt socker
2 tsk vaniljsocker
200 g mjukt smör
6,5 dl havregryn
300 g mörk choklad

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en ganska stor skål.
3. Vispa äggen lätt i en annan skål. Blanda i farinsocker, strösocker och vaniljsocker. Vispa med elvisp.
4. Häll äggsmeten i mjölblandningen och rör om.
5. Blanda i smöret och havregrynen och knåda med händerna (eller kör allt i mixer).
6. Blanda i den grovhackade chokladen.
7. Klicka ut bollar av degen och platta till dem lite lätt.
8. Grädda i 200 grader i 12-15 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0