Bröllopsresa och rabarberpaj

I lördags var vi på resebyrån för att fråga oss för lite om vår bröllopsresa. Vi började känna att vi nog måste boka något snart om vi ska få det vi vill ha. Vi vill ju åka i augusti då faktiskt väldigt många andra européer (och andra också för den delen) åker på semester. Och det visade sig också att väldigt många hade bokat redan så vårt förstahandsval var fullt. Vi har hela tiden pratat om Maldiverna, för Fabio vill dyka och det är ju ett fint ställe om man vill göra det. Och jag vill gärna bo i en sån där bungalow på pålar och kunna hoppa direkt i havet när jag vaknar på morgonen. I övrigt vill vi inte ha diskon, barer eller nattliv, utan en hängmatta, en restaurang och en solterrass är våra krav och då är ju ett ställe som Maldiverna liksom perfekt. Nu har vi fått lite olika alternativ från resebyrån, både på Maldiverna och lite andra ställen som vi inte ens hade funderat på innan. Sen får vi se.

Jag gjorde en rabarber- och jordgubbspaj i lördags som var helt underbar. Den var med mandelmassa, havregryn, mandelspån och kardemumma. Rekommenderas!! Man kan inte sluta äta ;)



Rabarber- och jordgubbspaj med mandelsmuldeg:

ca 6-8 port.

5-6 stänger rabarber
ca en halv ask jordgubbar
2 msk msk potatismjöl
1-2 dl (brunt) socker
1 dl mandelspån

Smuldeg:

4 dl mjöl
2 dl havregryn
0,5 dl socker
2 tsk kardemumma
100 g mandelmassa
200 g smör

Blanda de torra ingredienserna till smuldegen i mixer. Blanda i mandelmassan och smöret i bitar. Mixa till en smulig deg. Tryck ut hälften i en pajform. Skiva jordgubbar och rabarber och lägg i formen. Blanda potatismjöl och socker och strö över frukten. Lägg över resten av smuldegen och strö sist över mandelspånen. Grädda i 200 grader i ca 30 min.

Mandelmassan är ju ganska söt så jag ska nästa gång ta den mindre mängden socker att strö över bären.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0